Hoe Odoo jouw scale-up nog sneller kan laten groeien!

Merk ook jij dat het moeilijker geworden is om de nodige investeerders of financiering te vinden? 

Het is voor scale-ups een echte uitdaging geworden om in het huidige economische klimaat de juiste investeerders te vinden. (bron) Hierdoor is het als ondernemer nog belangrijker geworden om het overzicht te behouden over je financiën en je middelen zo efficiënt mogelijk in te zetten. Daarbij is het juiste ERP systeem van cruciaal belang. 

Hoe een ERP hierbij helpt bij deze uitdaging en andere uitdagingen die scale-ups kennen lees je hier. 

1. Financiering
Investeerders overtuigen is cruciaal om te kunnen groeien. Investeerders vallen niet enkel voor een idee maar willen het hele verhaal, de business case en een realistische financiële prognose zien. Daarom is het van belang om investeerders accurate cijfers te kunnen voorleggen van je omzet, winstgevendheid, cashflow, burn rate en een prognose van de verwachte inkomsten. 

Zonder een degelijk ERP systeem is het bijhouden en weergeven van deze data een groot, en vaak inaccuraat, werk. Met de financiële applicaties van Odoo behoud je gemakkelijk het overzicht over je inkomsten en uitgaven en hoe deze evolueren in de tijd. Met de dashboard applicatie kan je alle belangrijke financiële data in een overzicht weergeven die je vervolgens op regelmatige basis met investeerders kan delen. 

Bovendien kun je vanuit de CRM-applicatie belangrijke informatie halen over je verkopen. Hoeveel leads komen binnen? Wat is de conversie? Wat is de doorlooptijd van een lead? Allemaal informatie die helpt bij het berekenen van de acquisitiekost enerzijds en het inschatten van de marktpositie anderzijds. 

2. Recruitment & talent management
1 op 3 scale-ups geeft aan dat het vinden en behouden van personeel hun grootste uitdaging is.

Hybride werken is de nieuwe norm geworden voor mensen die op zoek zijn naar een nieuwe job. Om je werknemers van thuis te kunnen laten werken moeten ze van thuis uit toegang hebben tot je bedrijfsapplicaties. Met Odoo heb je vanaf elk apparaat (smartphone, tablet, desktop of laptop) toegang tot alle bedrijfsinfo. Daarnaast zorgen verschillende handige features zoals de “chatter” ervoor dat alle informatie centraal terug te vinden is wat de samenwerking tussen hybride werkers bevordert.

Met de Recruitment app, die volledig geïntegreerd is met de Website applicatie kun je het volledige rekruteringsproces beheren in Odoo. Maak je job pagina’s, promoot je vacatures en beheer eenvoudig de ingediende sollicitaties. Volg elke sollicitant op en leg een database aan met vaardigheden en profielen met geïndexeerde documenten. Het is niet nodig om de werving van personeel uit te besteden. Handel alles intern af op een eenvoudige en professionele manier.

Eens een nieuwe werknemer start is het cruciaal om deze persoon snel up to speed te krijgen. Om de kennis die in het bedrijf aanwezig is gemakkelijk met collega’s te delen, kun je gebruik maken van de Knowledge app in Odoo die als handleiding van je bedrijf kan dienen. Het is ook mogelijk om een online leerplatform te creëren met video’s of andere visuals om zo het volledige onboarding traject te digitaliseren.

3. Bedrijfsprocessen optimaliseren
Naarmate een bedrijf groeit, moeten de bedrijfsprocessen vaak worden aangepast om de veranderende omvang en complexiteit van de activiteiten bij te houden. Enkele veelvoorkomende groeipijnen gerelateerd aan bedrijfsprocessen zijn:

- Gebrek aan standaardisatie
- Toenemende complexiteit
- Behoefte aan automatisering

Om elk van bovenstaande uitdagingen het hoofd te bieden is het implementeren van een ERP systeem een noodzaak. Door je processen in een ERP systeem te gieten ga je automatisch op een meer gestandaardiseerde manier te werk omdat een ERP nu eenmaal telkens dezelfde stappen volgt en je de gebruikers ook regels kan opleggen waardoor ze het proces moeten volgen. Door de flexibiliteit van Odoo kan je het pakket ook uitbreiden naarmate de complexiteit in jouw bedrijf vergroot. Zo kun je gaandeweg applicaties toevoegen wanneer er bijvoorbeeld extra afdelingen in je bedrijf bijkomen. (Vb. Quality app wanneer je een kwaliteitsafdeling creëert)

4. Klanten retentie
Bij groeibedrijven ligt de focus sterk op het binnenhalen van nieuwe klanten. Dit kan er echter voor zorgen dat de bestaande klanten niet meer de nodige aandacht krijgen. 

Bain & Company en Harvard business school rapporteren dat: “het verhogen van de klanten retentie de winstgevendheid van een bedrijf kan verhogen met 25 tot 95%.” (https://hbswk.hbs.edu/archive/the-economics-of-e-loyalty). Dit komt een bestaande klant enerzijds meer geneigd is om nieuwe producten/diensten van hetzelfde bedrijf te kopen en anderzijds ook bereids is meer uit te geven aan die producten/diensten.
Om van een klant een wederkerende klant te maken is het van cruciaal belang dat er een vlotte klanten ervaring is tijdens de aankoop, de afhandeling en de ondersteuning nadien. Wanneer het om grotere klanten gaat is een goed accountmanagement van cruciaal belang. 

Om de klanten ervaring te optimaliseren kun je in Odoo het hele proces digitaliseren maar tegelijk ook personaliseren. Het hele proces van offerte tot dienst na verkoop kan digitaal en met slechts een paar klikken verlopen. Aangezien je ook alle data van elke klant centraal vanuit de Contacten app kan raadplegen ben je steeds op de hoogte van wat er speelt bij een klant en maak je ook minder fouten. 

5. Internationale expansie
Wanneer je als scale-up nieuwe afzetmarkten wil aanboren zijn er verschillende zaken van belang:
- Je moet de klant aanspreken in hun taal
- Culturele verschillen betekenen soms ook een nood aan een andere aanpak
- Je moet aan de lokale wetgeving voldoen
- Je moet in staat zijn om financiële gegevens in vreemde munten te verwerken
- Je moet lokaal talent kunnen aantrekken

Odoo ondersteunt standaard een multi-company omgeving. Dat wil zeggen dat je gemakkelijk voor een buitenlandse vestiging een extra bedrijf aan je omgeving kan toevoegen. Op die manier beheer je de verschillende vestigingen vanuit één centrale Odoo omgeving en kun je ook geconsolideerd rapporteren. 

In de backend van Odoo kan je op gebruikersniveau de taal aanpassen terwijl je ook in de front-end meertalige websites kan bouwen. Als dit nodig zou zijn kan je per land zelf een volledig verschillende website opzetten.

Advies voor de ambitieuze ondernemer
Wanneer je met je bedrijf snel wil groeien implementeer je beter een ERP vandaag dan morgen. Zo creëer je een solide basis om te groeien. Met Odoo kan dit al vanaf 19,90 euro per gebruiker per maand en het systeem kan perfect schalen met jouw bedrijf. Je kan starten met de apps die je nu nodig hebt en gaandeweg wanneer je bedrijf groeit kan je applicaties gaan toevoegen om al je processen in Odoo te beheren.

Hoe Odoo jouw scale-up nog sneller kan laten groeien!
Nandoo, Ides Van Hove 31 mei 2023
Deel deze post
Waarom Odoo een no-brainer is voor starters!